estherinnieuwzeeland.reismee.nl

Peel Forest, Christchurch, Kaikoura, Wellington, National Park en Auckland

Kia Ora!

Dit is mijn laatste verslag vanuit Nieuw-Zeeland, want straks vertrekt mijn vliegtuig richting Nederland! Ik ben nu op het vliegveld in Auckland en om 23.59 (11.59 bij jullie) vertrekt mijn vliegtuig naar Shanghai. Daar heb ik een overstap van 5,5 uur om vervolgens nog eens 12 uur te vliegen naar Amsterdam. Als het goed is kom ik op dinsdag 17.45 aan op Schiphol. :)
Ik heb wel echt zin om naar huis te gaan, dus dat komt goed uit.

Vorige week donderdag (7 november) vertrokken we vanuit Tekapo naar Peel Forest. Hier hebben we 's avonds lekker spelletjes gedaan en de volgende dag ging ik met Pascalle, Janetta en nog een meisje paardrijden! Dit was zowek door het bos als langs en door de rivier, heel gaaf! We mochten ook galopperen en dat wilde ik natuurlijk ook. De eerste keer wist ik alleen niet echt wat ik aan het doen was, dus ik viel echt bijna van het paard af! Gelukkig kon ik me nog net vasthouden en kon ik blijven zitten. Na wat tips ging het de keren erna een stuk beter, dus dat was heel leuk!
Na de paardrijtocht reden we met de bus naar Christchurch. Hier zijn in 2011 heftige aardbevingen geweest en momenteel zijn ze pas op de helft van het herbouwen van alle schade. Ook zijn begin dit jaar 2 aanslagen in Christchurch geweest, dus het is wel een beetje een treurige stad. Sommige delen can het centrum zagen er ook heel treurig uit, veel steigers en gebouwen die niet af zijn. Ook de kathedraal in het centrum is nog steeds open aan de voorkant, waardoor het een beetje op een spookkerk lijkt. Toch waren bepaalde delen van de stad ook heel gezellig en met het zonnetje erbij was het nog beter! 's Avonds gingen we eten bij een café waar ze een deel van hun gerechten serveren per 'buizenpost', echt heel grappig.

Op zaterdag gingen we naar Kaikoura, dat is een plaatsje dat aan de oostkust van het zuider-eiland ligt en hier kun je dingen doen als walvissen spotten of met dolfijnen zwemmen. Ik heb niet zoiets gedaan, maar wel een mooie wandeling gemaakt daar! 's Avonds hebben we nog met een deel van de groep fish&chips gegeten, dat was gezellig. :)
Zondag vertrok de bus vanuit Kaikoura naar Picton, vanwaar we de ferry namen naar Wellington. Dit betekende helaas: afscheid nemen van het zuider-eiland. Dat vond ik wel heel jammer, want het voelde echt als een afsluiting ondanks dat ik nog een hele week over had.
Eind van de middag kwamen we aan in Wellington, waar Pascalle en ik 's avonds afspraken met Kallum (met hem waren we van Wanaka tot Tekapo). We gingen een drankje doen met hem en ook nog met Julian (Duitse jongen) en Manny (Engelse jongen) en daarna zijn we nog uitgeweest. :)
De volgende dag (maandag) ging ik lunchen met Pascalle, Kalium en Mervi (ook van een eerdere bus) en zijn we nog naar het Wellingtonmuseum geweest. Met Pascalle ben ik 's avonds naar de bioscoop naar de film Last Christmas geweest, dus ik ben al aardig in de kerststemming!
Dinsdag zijn we lekker de stad in geweest om te shoppen en 's avonds ben ik met Pascalle Mount Victoria Op geweest om de zonsondergang te bekijken. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over Wellington en op de zonsondergang. Het was de steile klim waard! Daarna gingen we nog een biertje drinken bij een rooftopbar met Kallum en Janetta (Fins meisje). Heel gezellig!
De volgende dag was de laatste volle dag in Wellington en toen ging ik met Pascalle naar het Te Papa Museum. Hier was ik al geweest toen ik een aantal weken geleden in Wellington was, maar het is zo groot dat ik nog niet alles had gezien!
Ik vond Wellington echt een hele leuke stad! Het is best groot, maar veel knusser dan Auckland. Ook zijn er veel leuke barren en winkels, dus ik was blij dat ik hier 4 nachtjes ben geweest!
Op donderdag vertrokken we met een klein groepje naar National Park, waar we op vrijdag de Tongariro Crossing zouden gaan lopen. Dat is een wandeling van ongeveer 7 uur, die de 6e mooiste wandeling ter wereld is. Hij gaat onder andere naar Mount Cook van Lord of the Rings. Helaas hoorden we op vrijdagochtend 5 minuten voor we opgehaald zouden worden dat het te slecht weer was op de track, dus dat hij gecanceld was. Dat was wel echt heel jammer, omdat ik er veel zin in had! In plaats daarvan hebben we een andere wandeling gemaakt naar een waterval. Het was super mistig, dus we konden wel begrijpen dat de Crossing gecanceld was. Des te meer reden om ooit nog terug te gaan naar Nieuw-Zeeland!
Verder hebben we in National Park niet zoveel gedaan, op films kijken na.
Op zaterdag was het tijd voor de busrit in mijn laatste Stray-bus! Een saaie trip van 6 uur naar Auckland, maar hij ging eigenlijk best vlot. We kwamen om 6 uur 's avonds aan, waarna ik met Pascalle en Janetta lekker sushi heb gegeten. Gisteren zijn we met zijn 3en naar Waiheke Island geweest, dat is een eiland ten noorden van Auckland met een paar strandjes en vooral veel wijngaarden! Hier hebben we lekker van de zon genoten en wijn gedronken. Het was een hele gezellige dag!

Vandaag was dan na 7 weken mijn allerlaatste dag in Nieuw-Zeeland aangebroken! We zijn nog lekker Auckland in geweest om te shoppen, te lunchen en om 5 uur hebben we lekker Mexicaans gegeten. Een leuke afsluiting van mijn geweldige tijd hier!

Ik kijk er momenteel heel erg naar uit om lekker thuis te zijn! Fijn om jullie allemaal weer te zien, in mijn eigen bedje te kunnen slapen en lekker te kunnen korfballen!
Nu alleen nog mijn 29 uur durende reis overleven en dan ben ik lekker thuis!

Bedankt voor alle lieve reacties op mijn eerdere blogs! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.

Ik zie jullie snel weer!

Veel liefs, Esther

(Mijn laatste serie foto's staan er ook op!)

Queenstown, Milford Sound, Gunns Camp, Stewart Island and Tekapo

Lieve allemaal,

Ondertussen ben ik al ruimschoots over de helft van mijn reis... Ik wil nog niet naar huis, maar het komt helaas steeds dichter bij!
Op dit moment ben ik in Tekapo, dat ligt aan Lake Tekapo (ja alweer een meer, die zijn hier overal ). Het is een klein dorpje met ongeveer 300 inwoners en er is niet zoveel te doen, maar het is wel even lekker rustig hier! De afgelopen 1,5 week ben ik vooral met dezelfde groep mensen geweest, dat was wel echt heel gezellig!

Vorige week dinsdag (29 oktober) vertrokken we met de bus met driver Romeo en trainee driver Chilli van Wanaka naar Queenstown, oftewel 'Adventure Capital of the World'!
Toen we 's middags met de bus aankwamen, zag Queenstown er al gelijk heel gezellig uit. Er waren veel mensen en winkels en het leek een stuk levendiger dan veel andere plekken waar ik geweest ben. 's Avonds hadden we met de groep van Stray een kroegentocht. Dit was de eerste keer echt uitgaan in Nieuw-Zeeland, dus dat was heel leuk! We hebben veel verschillende barren bezocht, waaronder de Ice Bar. Daar kreeg je een dikke winterjas, omdat binnen alles van ijs was.
Het was een hele gezellig avond!
Na de volgende dag lekker uitgeslapen te hebben, ben ik met Pascalle en Tami in een mega steile kabelbaan de heuvel/berg opgegaan bij Queenstown. Daarboven had je een baan waar je een soort Mario kart karretjes had en je naar beneden kon racen. Ondanks de regen, mist en enorm koude handen was dit echt heel grappig en leuk om te doen!
Op donderdag vertrokken we met een nieuwe driver Thor en Chilli naar het zuiden voor de Deep South, oftewel de trip naar Milford Sound, Gunns Camp en Stewart Island. Milford Sound is een fjord met hele hoge bergen eromheen waar allemaal watervallen zijn als het regent. Met een boot hebben we 2 uur lang in de fjord gevaren, heel bijzonder. Het was die dag Halloween, dus we waren allemaal (een beetje) verkleed. Alle Aziaten op de boot in Milford Sound keken ons daarom wel een beetje gek aan, maar het was heel grappig. Na Milford Sound reden we naar Gunns Camp, dit is een soort huisjespark waar vroeger families woonden van de mensen die de weg naar Milford Sound bouwden. Het ligt in de middle of nowhere aan een rivier en er zijn allemaal kleurrijke huisjes. Er is geen telefoonsignaal en 's avonds om 22.30 gaat alle stroom eraf waardoor het helemaal donker is. Voordat het donker werd, hebben we met de groep Halloween spelletjes gespeeld: zoals een appel uit water happen met je mond en daarna een snoepje in meel zoeken. Het was echt heel gezellig! Toen het licht uitging was het ook wel een beetje eng, omdat het echt pikdonker was, maar het was een unieke ervaring!

Op vrijdag vertrokken we van Gunns Camp naar Bluff waar de boot zou vertrekken naar Stewart Island, het kleine eilandje onder het zuid eiland. Onderweg kwamen we nog langs Lake Gunn, waar het water zo helder was dat het een spiegel leek! Thor zei dat hij dat in 1 jaar pas 1 keer eerder had gezien, dus we hadden daar geluk mee. Vanaf Bluff vertrok de veerboot naar Stewart Island en dit was een hele ervaring: de zee was nogal ruig en de boot was vrij klein, dus hij ging nogal op en neer. Gelukkig ben ik niet zeeziek geworden!

Stewart Island is voor 85% National Park en er leven kiwi's (vogels die alleen in NZ leven) in het wild. Ze zijn alleen 's nachts te vinden en je moet veel geluk hebben om kiwi's te spotten. Desondanks ging we het toch proberen, nadat we de All Blacks de halve finale van het rugby WK hadden zien verliezen tegen Engeland.
Na 45 minuten in het donker lopen was ik er klaar mee en ben ik terug gegaan. 2 anderen hebben het 2,5 uur lang geprobeerd en hebben ze alleen gehoord en niet gezien, dus ik was blij dat ik het bij 3 kwartier had gelaten!
De volgende ochtend (zaterdag) heb ik een wandeling gemaakt langs een paar baaien op Stewart Island en door het bos. Het voelde echt als een regenwoud, omdat het zo vochtig was en je alleen maar vogels en de wind hoorde! Vervolgens was het alweer tijd om met de veerboot terug te gaan naar Bluff en terug te rijden naar Queenstown voor nog 2 nachtjes daar.

Op zondag was het tijd voor... de grootste schommel ter wereld! Ik zou deze eigenlijk op woensdag al doen, maar toen was het te winderig en was hij gecanceld. Ik ging het samen met Tami doen. De schommel hing op 150 meter hoogte, en je hebt een vrije val van 70 meter. Dit is vanaf een huisje dat tussen 2 bergen inhangt. Om bij het huisje te komen van de schommel, moest je eerst met een nogal wiebelende brug er naar toe, zo eng! Eerst zagen we nog een aantal anderen op de swing gaan en dit zorgde voor alleen maar meer stress. Op het moment dat wij op de swing mochten, was ik zo bang! (Dit kun je zien bij de foto's, als je het filmpje wil om de beelden van mijn bange gezicht te zien kun je me een appje sturen ) droppen je naar beneden en dan zit je dus op een reuzenschommel. Ik vond het echt doodeng, maar toen we eenmaal aan het schommelen waren was het zo gaaf! Ik ben heel blij en trots dat ik dit gedaan heb!
De rest van de dag was lekker relaxed en gezellig met de anderen: pizza eten en biertjes drinken op het strand bij het meer.

Op maandag was het tijd om afscheid te nemen van Queenstown en de bus te nemen naar Mount Cook, de hoogste berg in Nieuw-Zeeland! Dear hebben we een mooie wandeling gemaakt langs de Hooker River naar Hooker Lake, waar ijs in het water is. 2 jongens van mijn groep en de 2 drivers gingen daar zwemmen haha, dat was heel grappig!
's Avonds lekker samen gegeten en nog geprobeerd sterren te kijken (het was meer cloudgazing dan stargazing helaas ).
Gisteren gingen we richting Peel Forest, maar ik ben met een paar anderen voor 2 nachtjes uitgestapt in Tekapo. Daar heb ik nu 2 rustige daagjes gehad: lekker uitgeslapen, wasjes gedraaif en vandaag ben ik met Pascalle en Janetta (een Fins meisje) de Mount John hier opgeweest, dat gaf mooi uitzicht over Lake Tekapo!

Morgen ga ik naar Peel Forest en daarna zijn er nog maar een paar plekken over waar ik heen ga. Ik geniet hier elke dag en heb het nog altijd heel erg naar mijn zin!

Dikke kus van mij!

Abel Tasman, Franz Jozef en Wanaka

Kia Ora!

Nu de wintertijd bij jullie is ingegaan, is er precies 12 uur tijdverschil met Nieuw-Zeeland. Nu heb ik het gevoel dat ik nog verder weg ben!
Momenteel is het maandag eind van de middag en ik ben nu in Wanaka. Ik ben nog precies 3 weken hier in Nieuw-Zeeland, dus dat betekent dat ik al over de helft van mijn reis ben. Het gaat snel!

Vorige week zondag was mijn skydive en daarna ben ik nog 3 nachten in Abel Tasman geweest. Op maandag ben ik met Pascalle (Nederlands meisje) met de aquataxi naar Bark Bay gevaren, die boot ging echt hard! Was een soort speedboot volgens mij. We zagen toen zeehonden! Vanaf Bark Bay gingen we via Anchorage terug wandelen naar Marahau: een wandeling van 24 kilometer. Deze loopt langs de zee, maar ook door het bos. Heel afwisselend weer! Onderweg was ook nog een hangbrug waar we overheen moesten. Deze wiebelde nogal, dus dat was doodeng!
Het was een hele lange tocht en we hebben er in totaal dan ook 7,5 uur over gedaan! Het was wel super mooi, dus het het meer dan waard. Ook de pijn in de voeten.
De dag erna heb ik een rustdag gehad, om een beetje bij te komen van de wandeling. Lekker in het zonnetje gelegen en gechilld.

Op woensdag was het tijd om te vertrekken naar Franz Jozef, dat ligt een stuk zuidelijker dan Abel Tasman. Met een nieuwe buschauffeur: Cookie! Onderweg stopten we nog bij Cape Fowlwind, waar je uitkeek over de zee die heel erg ruig was. Heel gaaf! Vlak daarna stopten we ook nog bij de Pancake Rocks in Punakaika. Dit zijn rotsen die eruit zien als een stapel pannenkoeken, omdat ze uit allemaal laagjes zijn opgebouwd die ontstaan zijn door de kracht van het water. Het eten van pannenkoeken mocht daar natuurlijk niet ontbreken!

Eind van de middag kwamen we aan bij het hostel in Franz Josef, waar ik samen in het café vlakbij met Pascalle en Sarah (Duits meisje) hamburgers heb gegeten! Lekker en gezellig. :)
De volgende dag ging ik met een groepje met 4 anderen naar de Franz Josef Glacier. Dit was een wandeling van 45 minuten naar de gletsjer waar sneeuw lag, dat zag er heel gaaf uit!
's Avonds hadden we pizza party: voor ongeveer 15 euro onbeperkt pizza! De hele Stray-groep was hierbij dus dat was heel gezellig.

Op vrijdag was het alweer tijd om te vertrekken naar Wanaka. De route van Franz Josef naar Wanaka is de 2e mooiste route om te rijden in heel Nieuw-Zeeland dus dat beloofde wat! De stops onderweg waren bij Lake Matheson, Thunder Freek Falls, de Blue Pools, Lake Hawea en de Wanaka Tree. Het mooiste vond ik Lake Matheson waar je de spiegeling van de bergen heel goed in het water zag, dat was heel gaaf! Ook de Blue Pools waren heel mooi. Zoals de naam al zegt is het water daar heel blauw, dit is te zien op de foto!
Wanaka ziet er qua huizen uit als een skidorpje en het ligt aan Lake Wanaka. Het wordt aan alle kanten omgeven door bergen, waarvan sommige sneeuw op de top hebben. Vanwege het meer en de bergen is dit denk ik mijn favoriete plek tot nu toe, het is zo bizar mooi!
Op vrijdagavond gingen we met bijna de hele groep naar de bioscoop naar de film Joker. In deze bioscoop staan banken in plaats van stoelen! Ook verkopen ze in de pauze versgebakken koekjes, een stuk beter die bioscoop dan in Nederland. 's Avonds nog naar 2 kroegen geweest met een deel van de groep, dat was heel leuk!

Zaterdag ging ik mountainbiken langs de rand van het meer met Pascalle, dat was heel leuk om te doen en we zagen daardoor ook meer van de omgeving. Het was heerlijk weer, dus dat was ideaal!
Gisteren regende het, dus zijn we met een paar mensen het dorpje ingeweest om de winkels te bekijken. Wanaka is echt een knus dorpje, ook wat betreft de winkels hier.
Vanochtend ben ik samen met Pascalle Mount Iron op geweest, dit was 600 meter omhoog. Daarboven hadden we mooi uitzicht over het meer! Nu lig ik lekker op een bank in het hostel. :)
Morgen vertrekken we naar Queenstown, ik ben heel benieuwd hoe het daar is!

Liefs, Esther

Lake Aniwhenua, Blue Duck Station, Raetihi en mijn skydive in Abel Tasman!!

Hallo lieve allemaal!

Het is alweer een week geleden sinds ik hier voor het laatst wat heb geschreven, dus daar ben ik weer! Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier, het is elke dag genieten! Het is hier nu zondag eind van de middag en ik ben nu in Marahau, dat ligt vlakbij het Abel Tasman National Park.

Afgelopen maandag (14 oktober) vertrokken we met een klein groepje van 5 personen vanuit Rotorua naar Lake Aniwhenua! We hadden eigenlijk te weinig mensen daarvoor, maar een stel uit Australië had ook geboekt en daarom mochten we toch komen. De lodge daar ligt aan Lake Aniwhenua en is van Maori mensen, die je graag meer van hun cultuur laten zien. Dat betekende: de haka leren! Ena, een Maori-meisje van 18, ging ons die leren met tekst en bewegingen. Dit was echt hilarisch! Ook leuk om achter de betekenis van de tekst te komen!
Na de haka leerden we een armband te weven van vlasbladeren, zoals de Maori dat ook doen. Heel leuk! 's Avonds aten we een hungi, dit houdt in: ze maken een gat in de grond, doen er kolen in die ze verhitten, zetten het eten (kip, aardappel, pompoen etc.) erbovenop, dekken het af met kleden, gooien er water overheen en dekken het af met zand. Zo wordt het eten in een paar uur gaar door rook/stoom, heel erg lekker!

De volgende dag vertrokken we vanuit Lake Aniwhenua via Taupo naar Blue Duck Station. Dit is een enorme boerderij in de middle of nowhere in het National Park, waar ze heel veel koeien en schapen hebben, maar ook paarden, varkens en honden. Daarnaast doen ze hun best om de kiwi's die daar zitten te beschermen de de blue duck! Dit is een bedreigde diersoort, die daar voorkomt.
Er was geen bereik daar, dus het was heerlijk rustig voor 3 dagen!
Op woensdagochtend gingen we paardrijden! Ik mocht op Jack en hij heeft mij 3 uur lang rondgedragen. :) Best hoog de bergen in met heel mooi uitzicht, super tof. Het grappigste was Vicky (Engels meisje), die reed achter mij en zij keek steeds zo bang. Heel hard gelachen!
's Middags met Nicky, Vicky en Jinan (Duits meisje) naar de Blue Duck Falls gewandeld en met de hond Buck die ons de hele route vergezeld heeft!
De volgende ochtend gingen we naar Raetihi rijden (in het National Park), maar vooraf gingen we nog lammetjes knuffelen! Echt heeel erg schattig! (Zie de foto's!) Het zijn lammetjes die geen moeder meer hebben, mishandeld werden ergens anders of ziek zijn en die proberen ze weer op te lappen daar.

Op weg naar Raetihi hebben we nog gewandeld naar de Taranaki Falls. In 3 dagen tijd heb ik 5 verschillende watervallen gezien, heel bijzonder!

Na een paar uur rijden kwamen we aan in Raetihi, waar ik voor het eerst in mijn leven Engelse pie heb gegeten. Het was een succes! 's Avonds hadden we een filmavondje met Shorty (de buschauffeur), Nicky, Vicky, Jinan en ik bij de open haard. We keken de film Hunt for the Wilderpeople, die is opgenomen in NZ!

Afgelopen vrijdag vertrokken we naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland! Omdat het nogal regende, zijn we naar het Te Papa Museum geweest, dat gaat over de geschiedenis, de cultuur en het landschap van Nieuw-Zeeland. Een goeie opvulling van de natte middag. 's Avonds gezellig samen gegeten en drankjes gedronken.
De volgende ochtend (gisteren) vertrokken we vroeg met alleen Shorty, Nicky, Jinan en ik naar de veerboot om naar het zuidelijk eiland te gaan! De boottocht duurde in totaal 4 uur en daarna moesten we nog met de bus vanaf Picton, via Nelson, naar Abel Tasman. Onderweg hebben we wat mensen opgepikt en nog een wijnproeverij gedaan bij Whitehaven, daar zijn ook allemaal wijngaarden.
Bij aankomst in Abel Tasman bleek dat er nog mensen van de vorige bus waren die hier langer blijven. Er zijn nu wel 8 Nederlanders! Was wel raar om na 2 weken alleen maar Engels gesproken te hebben weer Nederlands te praten haha!

En dan vandaag: IK HEB GESKYDIVED! Een paar uur geleden ben ik op iets meer dan 5 km (16,500 feet) hoogte uit een vliegtuig gesprongen!! Het was echt heeeel tof. Het is vandaag super zonnig, dus ik kon zo ver kijken. Ik zat vast aan Evan, die samen met mij sprong. In een klein vliegtuigje stegen we op en het duurde ongeveer 20 minuten voor we op de goeie hoogte waren. Omdst het zo hoog was, kreeg ik zelfs zuurstof! De vrije val duurde 70 seconden, maar het voelde veel korter. Daarna ging de parachute uit en was het nog 5 minuten langzaam dalen. Het was echt het coolste wat ik ooit heb gedaan, zo vet! Van te voren was ik wel zenuwachtig, maar ik heb het maar gewoon over me heen laten komen. Shorty ging ook springen, dus dat was wel heel gezellig, ook omdat ik haar na morgen niet meer zie! En dan was ik niet in mijn eentje! :)
Ik ben nu nog steeds aan het bijkomen en vooral aan het nagenieten met de foto's!
De komende 3 dagen ben ik hier nog en dan ga ik door naar Frans Jozef.

Zo, dat was de update van mijn week. Genoeg meegemaakt, zoals je kunt lezen!
Ik heb ook weer een aantal foto's erop gezet. :)

Veel liefs, Esther

Hahei en Rotorua

Hi there!

Hier komt weer een update over mijn afgelopen dagen! Donderdagochtend vertrokken we 's ochtendsvroeg vanuit Auckland naar Hahei, dat ligt aan de oostkust van Nieuw-Zeeland vlak bij het strand. De busreis duurde een paar uur, maar met de natuur hier is dat helemaal niet erg!

In Hahei verbleven we in het Hahei Holiday Resort, wat wel goed omschrijft hoe het eruit zag. Echt een vakantiepark! We hadden 2 huisjes en een eigen woonkamer, keuken en douches/wc's voor alleen Stray, dus ons eigen plekje. Echt heel mooi!

Op de dag van aankomst was het mega mooi weer en daarom ging ik met een paar anderen naar Cathedral Cove wandelen. Dat is een strand met een enorme rots waar een gat in zit, hier is een scène van de film Narnia opgenomen! Op de weg daar naar toe waren een aantal super mooie baaien, met gave stranden (zie de foto's). Het is zo'n mooi land! Bij zo'n wandeling zie je wel 5 verschillende natuurtypes: stranden, bos, weilanden etc. en dat allemaal zo vlak na elkaar.

De volgende dag gingen we in de regen naar Hot Water Beach en dat was echt super cool!! Op dit strand zijn er plekken in de grond waar warm (lees: mega heet) water is. Als je dan een gat graaft, komt er warm water naar boven. Samen met Bea en Nicky ging ik graven en al snel hadden we een gat met veel te heet water! Door een plek met koud water te zoeken en daar te graven, konden we het enigszins mengen. Daardoor werd het een fijn warmwater badje, dat was echt bijzonder! Het graven en badderen was heel gezellig!

's Middags heb ik met Emily, Bea en Stephanie voor 3 uur Monopoly gespeeld, dat was echt gezellig! Het was de Nieuw-Zeelandse versie, dus er stonden allemaal trekpleisters uit NZ op. Het was wel even wennen om het in het Engels te spelen en zonder de Nederlandse namen, maar heel grappig!

Gisteren vertrokken we vanuit Hahei naar Rotorua, dat bekend staat om haar vulkanische activiteit. Er zijn hier meerdere plekken met van die rokende heet water poelen, die heerlijk naar zwavel en rotte eieren ruiken. Als je op straat loopt, ruik je dat af en toe ineens, echt mega vies!

Gisteravond hebben we met een groot deel van de groep een Maori Village bezocht! Dit was vrij toeristisch, maar wel heel leuk. We leerden hier over de cultuur en geschiedenis van de Maori, de oorspronkelijke inwoners van Nieuw-Zeeland. Ook een echte haka gezien daar! ;-)

En vanochtend was het tijd voor Hobbiton!! Dit zijn de huisjes van de hobbits uit The Lord of the Rings en the Hobbit. Na het filmen van de Hobbit trilogy hebben ze de huisjes allemaal laten staan, dus ze zijn net als in de films. Echt heel leuk! Het was super zonnig, dus dat gaf hele mooie foto's. :) Sommige huisjes zijn heel klein en sommige zijn veel groter. Zo konden ze in de films het lengteverschil van de verschillende acteurs vergroten, zonder special effects te gebruiken. Ondanks dat ik de films allemaal maar 1 keer heb gezien, vond ik het echt heel erg leuk en ik herkende ook best wel wat dingen!

Vanmiddag was de laatste activiteit in Rotorua: de Polynesische spa. Hier zijn allemaal verschillende warm water badjes, waarbij je uitkijktop het meer bij Rotorua, heel gaaf!

Morgen vertrekken we weer uit Rotorua en ga ik naar Lake Aniwhenua of naar Taupo, dat is nog even onduidelijk. Wordt hoe dan ook mooi! Helaas splitst de groep hier wek voor een deel, omdat sommigen een extra route nog hebben. Maar dan is er ruimte voor nieuwe mensen! :)

Ik zie nu dat het iets meer tekst is geworden dan de bedoeling was, maar goed! ;-) Hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen! Voor de beelden bij mijn verhaal, zie 'foto's'.

Lots of love, Esther

Next days in the Winterless North!

Kia Ora! (Hallo/welkom in Maori)

Hier komt weer een kleine update vanaf de andere kant van de wereld! Het is hier nu woensdagavond en ik lig op mijn bedje in het Nomads hostel in Auckland. De foto's komen morgen, want de Wi-Fi is hier helaas niet al te best!

Eergister ben ik 's ochtends vroeg om half 8 opgestapt op mijn eerste Stray-bus voor mijn reis. Ik stapte op bij een ander hostel waar nog 2 meisjes aan het wachten waren. Nadat we even gepraat hadden en onszelf hadden voorgesteld, kwam het busje van Stray. Ik had eigenlijk verwacht dat het zo'n grote normale bus was, maar het was meer een bejaardenbusje haha. We stopten nog 2 keer verderop en toen hadden we iedereen! De buschauffeur stelde zich voor als Lego en zei: 'We're gonna do the best thing in Auckland, which is leaving'. Ik kwam er na een korte tijd in de bus al achter dat dit helemaal waar was!

We reden richting het noorden naar the Bay of Islands waar Paihia ligt. Deze regio wordt ook wel The Winterless North genoemd! Dit omdat het hier ten opzichte van de rest van het land relatief goed weer is.
De hele weg van 3 uur heb ik uit het raam gekeken, want het is hier echt zo mooi! De natuur is hier extreem groen en er zijn zoveel heuvels met mooie begroeiing. Leuk feitje: de bomen groeien hier in Nieuw-Zeeland 2 keer zo snel, omdat de grond vulkanisch is met veel voedingstoffen en redelijk warm is waardoor de bomen denken dat het altijd lente/zomer is.

Eenmaal aangekomen, heb ik samen met 3 Engelse meiden, eentje uit Zuid-Afrika en een uit Frankrijk een wandeltocht gemaakt naar de Haruru waterval. Vooral het pad ernaar toe was heel gaaf! Je kwam zowel door het bos als door een mangrove, voordat je bij de waterval was. Heel er mooi was het daar.

Gisteren gingen we met een bus naar Cape Reinga, het meest noordelijke punt van Nieuw-Zeeland waar de Tasmanzee en de Stille Oceaan samen komen.
Op de weg daar naartoe bezochten we een paar andere plekken, zoals de Ninety Mile Beach waar we met de bus keihard over het strand gingen, super cool!
Daar in de buurt stopten we bij een hoge zandduin, waar we gingen sandboarden. Je ging op je buik op een bodyboard de steile zandduin af en dat ging echt snel. Dit was echt mega tof!

Vlak daarna kwamen we aan bij Cape Reinga, waar je na een kleine wandeling van 15 minuten bij de vuurtoren kwam. Het was daar super mooi, het leek echt alsof ik aan het einde van de wereld was. Je zag alleen de zee met niks in de verte, de vuurtoren en wat stranden van bovenaf. Echt heel gaaf!

Vanochtend heb ik nog gekajakt met 3 anderen in de baai bij Paihia, lekker in het zonnetje, heel tof. Vanmiddag zijn we weer terug gereden naar Auckland waar ik nu een nachtje verblijf om morgenochtend weer lekker weg te gaan! Ik heb net Koreaans gegeten met Stefanie uit Frankrijk, dat was heel gezellig en lekker eten. In het restaurant waren alleen Aziaten dus het moet wel goed eten geweest zijn! ?

Dat was wel weer even genoeg voor nu denk ik! Ik heb zin om weer lekker weg te gaan uit deze stad, ook omdat deze hotelkamer vrij muf en naar veel mensen ruikt (7 anderen om precies te zijn). Niet perse super lekker, maar zo maak ik ook weer wat mee!

Veel liefs van mij! ?

Als je het trouwens leuk vindt om mijn route te volgen, kun je de link van de site met de route hier vinden: https://www.straytravel.com/our-trips/freestyle-passes/all-new-zealand/far-and-wide/

Mijn eerste dagen in Auckland City!

(De foto's zijn bovenaan onder 'foto's' te vinden)

Hallo hallo!

Daar ben ik dan, aangekomen aan de andere kant van de wereld! Het is hier nu zondag en afgelopen vrijdagochtend ben ik geland in Auckland. Het was wel echt een lange reis om hier te komen. Eerst heb ik 11 uur gevlogen van Amsterdam naar San Francisco, maar die vlucht ben ik met 3 films aardig doorgekomen. :) Toen heb ik 6 uur doorgebracht op het vliegveld van San Francisco, wat wel pittig was aangezien het voor mijn gevoel midden in de nacht was en ik toch wel aan slapen toe was. Bij de vlucht erna van 12 uur heb ik gelukkig het grootste gedeelte kunnen slapen, waarna ik eindelijk mijn eindbestemming had bereikt!

Op het vliegveld was het meteen duidelijk dat ik in Nieuw-Zeeland was, want een groep sporters was daar een Haka aan het doen, echt heel grappig!

Vrijdag en zaterdag heb ik een beetje rustig aangedaan, want ik moest toch wel echt bijkomen van mijn jetlag. Veel geslapen en weinig gedaan, maar dat was wel even prettig.

Vandaag ben ik samen met Levi (mijn kamergenootje in het hostel, die toevallig ook korfbalt!) met zo'n echte toeristen hop on hop off bus de stad gaan verkennen! Zo hebben we de hoogtepunten van de stad gezien zonder dat we alles hoefden te lopen. Ik dacht dat Nijmegen al heuvelachtig was, maar Auckland is toch nog wel een stuk erger! Was heel gezellig samen. Het hoogtepunt van vandaag vond ik Mount Eden, dat is een slapende vulkaan. Daar zit nu een krater van ongeveer 50 meter diep met gras erop en vanaf boven had je echt super mooi uitzicht op Auckland! (zoals te zien is op een van de foto's.)

Ik vind Auckland wel echt een grote stad, met veel auto's en in het centrum veel flats en hoge gebouwen. Wat me opvalt opvalt, is dat er naast alle hoge gebouwen en zo veel parken zijn met echt hele mooie bomen. Er staan zelfs palmbomen! Dat vind ik met het weer hier toch wel bijzonder.

Ze zeggen hier dat ze qua weer 4 jaargetijden op een dag hebben en dat is ook wel echt zo. Op het ene moment is het heel erg koud en dan weer heel erg zonnig, wel gek!

Morgen vertrek ik om half 8 's ochtends met mijn eerste bus van Stray naar Whangarei en Paihia, dat is noordelijker dan Auckland. Daar heb ik heel veel zin in! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.

Ciao!

Bijna op reis!

Hoi allemaal,

Morgen is het zo ver, dan ga ik voor 6,5e week in mijn eentje op reis naar Nieuw-Zeeland! Ik vlieg morgen om 12.35 van Schiphol via San Francisco naar Auckland, waar ik op Nederlandse tijd donderdag om 18.45 aankom. Al met al ben ik dus 30 uur onderweg!

Ik heb er heel veel zin in, maar de gezonde spanning is ook wel aanwezig! Eigenlijk had ik eerst bedacht om geen blog bij te houden, omdat ik niet zo van het schrijven ben haha. Omdat het me toch wel handig lijkt en sommige mensen het misschien leuk vinden om wat te lezen over mijn tijd daar, ga ik proberen om af en toe hier wat op te zetten! Dus als je het leuk vindt om zo nu en dan wat te lezen, kun je het hier een beetje in de gaten houden! Als je ergens op deze site je e-mail invult, krijg je een melding als ik wat geschreven heb. :)

Nu ga ik maar weer verder met de laatste voorbereidingen!