estherinnieuwzeeland.reismee.nl

Lake Aniwhenua, Blue Duck Station, Raetihi en mijn skydive in Abel Tasman!!

Hallo lieve allemaal!

Het is alweer een week geleden sinds ik hier voor het laatst wat heb geschreven, dus daar ben ik weer! Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier, het is elke dag genieten! Het is hier nu zondag eind van de middag en ik ben nu in Marahau, dat ligt vlakbij het Abel Tasman National Park.

Afgelopen maandag (14 oktober) vertrokken we met een klein groepje van 5 personen vanuit Rotorua naar Lake Aniwhenua! We hadden eigenlijk te weinig mensen daarvoor, maar een stel uit Australië had ook geboekt en daarom mochten we toch komen. De lodge daar ligt aan Lake Aniwhenua en is van Maori mensen, die je graag meer van hun cultuur laten zien. Dat betekende: de haka leren! Ena, een Maori-meisje van 18, ging ons die leren met tekst en bewegingen. Dit was echt hilarisch! Ook leuk om achter de betekenis van de tekst te komen!
Na de haka leerden we een armband te weven van vlasbladeren, zoals de Maori dat ook doen. Heel leuk! 's Avonds aten we een hungi, dit houdt in: ze maken een gat in de grond, doen er kolen in die ze verhitten, zetten het eten (kip, aardappel, pompoen etc.) erbovenop, dekken het af met kleden, gooien er water overheen en dekken het af met zand. Zo wordt het eten in een paar uur gaar door rook/stoom, heel erg lekker!

De volgende dag vertrokken we vanuit Lake Aniwhenua via Taupo naar Blue Duck Station. Dit is een enorme boerderij in de middle of nowhere in het National Park, waar ze heel veel koeien en schapen hebben, maar ook paarden, varkens en honden. Daarnaast doen ze hun best om de kiwi's die daar zitten te beschermen de de blue duck! Dit is een bedreigde diersoort, die daar voorkomt.
Er was geen bereik daar, dus het was heerlijk rustig voor 3 dagen!
Op woensdagochtend gingen we paardrijden! Ik mocht op Jack en hij heeft mij 3 uur lang rondgedragen. :) Best hoog de bergen in met heel mooi uitzicht, super tof. Het grappigste was Vicky (Engels meisje), die reed achter mij en zij keek steeds zo bang. Heel hard gelachen!
's Middags met Nicky, Vicky en Jinan (Duits meisje) naar de Blue Duck Falls gewandeld en met de hond Buck die ons de hele route vergezeld heeft!
De volgende ochtend gingen we naar Raetihi rijden (in het National Park), maar vooraf gingen we nog lammetjes knuffelen! Echt heeel erg schattig! (Zie de foto's!) Het zijn lammetjes die geen moeder meer hebben, mishandeld werden ergens anders of ziek zijn en die proberen ze weer op te lappen daar.

Op weg naar Raetihi hebben we nog gewandeld naar de Taranaki Falls. In 3 dagen tijd heb ik 5 verschillende watervallen gezien, heel bijzonder!

Na een paar uur rijden kwamen we aan in Raetihi, waar ik voor het eerst in mijn leven Engelse pie heb gegeten. Het was een succes! 's Avonds hadden we een filmavondje met Shorty (de buschauffeur), Nicky, Vicky, Jinan en ik bij de open haard. We keken de film Hunt for the Wilderpeople, die is opgenomen in NZ!

Afgelopen vrijdag vertrokken we naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland! Omdat het nogal regende, zijn we naar het Te Papa Museum geweest, dat gaat over de geschiedenis, de cultuur en het landschap van Nieuw-Zeeland. Een goeie opvulling van de natte middag. 's Avonds gezellig samen gegeten en drankjes gedronken.
De volgende ochtend (gisteren) vertrokken we vroeg met alleen Shorty, Nicky, Jinan en ik naar de veerboot om naar het zuidelijk eiland te gaan! De boottocht duurde in totaal 4 uur en daarna moesten we nog met de bus vanaf Picton, via Nelson, naar Abel Tasman. Onderweg hebben we wat mensen opgepikt en nog een wijnproeverij gedaan bij Whitehaven, daar zijn ook allemaal wijngaarden.
Bij aankomst in Abel Tasman bleek dat er nog mensen van de vorige bus waren die hier langer blijven. Er zijn nu wel 8 Nederlanders! Was wel raar om na 2 weken alleen maar Engels gesproken te hebben weer Nederlands te praten haha!

En dan vandaag: IK HEB GESKYDIVED! Een paar uur geleden ben ik op iets meer dan 5 km (16,500 feet) hoogte uit een vliegtuig gesprongen!! Het was echt heeeel tof. Het is vandaag super zonnig, dus ik kon zo ver kijken. Ik zat vast aan Evan, die samen met mij sprong. In een klein vliegtuigje stegen we op en het duurde ongeveer 20 minuten voor we op de goeie hoogte waren. Omdst het zo hoog was, kreeg ik zelfs zuurstof! De vrije val duurde 70 seconden, maar het voelde veel korter. Daarna ging de parachute uit en was het nog 5 minuten langzaam dalen. Het was echt het coolste wat ik ooit heb gedaan, zo vet! Van te voren was ik wel zenuwachtig, maar ik heb het maar gewoon over me heen laten komen. Shorty ging ook springen, dus dat was wel heel gezellig, ook omdat ik haar na morgen niet meer zie! En dan was ik niet in mijn eentje! :)
Ik ben nu nog steeds aan het bijkomen en vooral aan het nagenieten met de foto's!
De komende 3 dagen ben ik hier nog en dan ga ik door naar Frans Jozef.

Zo, dat was de update van mijn week. Genoeg meegemaakt, zoals je kunt lezen!
Ik heb ook weer een aantal foto's erop gezet. :)

Veel liefs, Esther

Reacties

Reacties

oma

Lieve Esther, wat maak je weer veel mee. Van lammetjes aaien tot uit de lucht komen vallen. En steeds met plezierige mensen om je heen, gelukkig. Bijzonder dat je de gewoontes van de Maori's leerde kennen en hoe ze een pan met lekker eten stoven. Kon je een beetje goed contact met ze maken?
Zo ga je van het een naar het ander, maar goed dat je zo nu en dan een verslag maakt, dat voor ons ook heel leuk is om te lezen, je beschrijft belevenissen en gevoel daarbij van jou heel beeldend.
Voor nu veel liefs van opa en mij, met een dikke zoen!

Annette

Lieve Esther, aaaarch, een skydive!!! Met zo'n lange vrije val! Dapper hoor, en prachtige foto's er bij. Heel leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Veel liefs van mij!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!